Przemysł chemiczny jest dziś jedną z ważniejszych gałęzi krajowej gospodarki. I trudno sobie wyobrazić jego dalszy, dynamiczny rozwój bez odpowiedniego wsparcia nie tylko ze strony transportu, ale też logistyki czy specjalistycznych usług magazynowania. Szczególnie, że w cieniu koronawirusa spora część utartych schematów i rozwiązań, które dotychczas uznawane były za optymalne i opłacalne, przestała działać. A jeszcze inna jest w trakcie odrabiania swojej lekcji z pandemii. Na efekty tego, czy wdrożone innowacje i modyfikacje będą trwałe i wpłyną na organizację łańcuchów dostaw przyjdzie jeszcze poczekać. Ale niezależenie od tego, w przemyśle chemicznym od dłuższego czasu zachodzą zmiany napędzane przede wszystkim postępem technologicznym oraz cyfryzacją. I tak jak w efekcie domina, wywierają one ogromny wpływ zarówno na transport, jak i na logistykę magazynową. Eksperci podkreślają, że dla prawidłowego rozwoju całego sektora i branż, które mu towarzyszą, kluczowe będą nie tylko inwestycje w technologie i infrastrukturę, ale także to, żeby odpowiednim przemianom ulegał sposób w jaki patrzy się na wyposażenie pracowników w praktyczną wiedzę i odpowiednie kompetencje.

Dziś firmy szukają doświadczonych i zaufanych partnerów. Takich, którzy będą w stanie sprostać ich wyzwaniom i będą umiały na wysokim poziomie obsłużyć przemyślane, całościowe łańcuchy dostaw. Znajomość przepisów dotyczących transportu oraz obsługi logistycznej towarów niebezpiecznych, praktyczne umiejętności ich stosowania, a ponadto szczególna dbałość na każdym etapie o bezpieczeństwo i środowisko to fundamenty, na których można budować przewagi biznesowe – podkreśla Sylwia Maliszewska, doradca ADR ds. bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych.

Dobre praktyki i pułapka wiedzy

Zagrożenia stwarzane  przez towary niebezpieczne sprawiają, że ich przewóz wymaga szczególnej uwagi. Podobnie jest z magazynami i centrami logistycznymi, a dokładniej z ich infrastrukturą, pozwalającą na bezpieczny rozładunek oraz załadunek takich towarów, i w ogóle na wszystkie operacje, którym będą one poddawane. Zanim jednak transport i logistyka, najpierw wymagane są dokumenty i oznaczenia, określenie zasad transportu i logistyki, a także środków ochrony zgodnych z prawodawstwem krajowym i międzynarodowymi konwencjami. Sylwia Maliszewska podkreśla, że częstym problemem, z którym spotyka się w swojej pracy jest pułapka niewiedzy. Wpadają w nią nadawcy, którzy nie wiedzą czego mogą wymagać od magazynu i nie mają dostatecznego rozeznania w kwestii standardu i wyposażenia obiektu. Ale nie omijają jej też osoby, które będą zajmowały się towarami po stronie magazynów. Powinny one wiedzieć - jak zgodnie nie tylko z przepisami, ale i kodeksem dobrych praktyk - należy postępować z różnymi towarami ADR. Tę pułapkę można ominąć na różne sposoby. Pomagają dodatkowe szkolenia i podnoszenie kwalifikacji pracowników. Cenne jest inwestowanie w lepsze zarządzanie procesami i komunikację z „chemicznymi” klientami. Część firm musi zdecydować się także na zatrudnienie lub stałą współpracę z fachowcami. Doradcy ADR są istotnym elementem systemu bezpieczeństwa w przemyśle chemicznym, a ich głównym zadaniem jest śledzenie i dostosowanie wszelkich procedur do regulacji krajowych i międzynarodowych. – W naszej codziennej pracy dbamy o to, żeby wszystkie strony zaangażowane w obsługę transportu ADR i logistyki magazynowej towarów niebezpiecznych były na bieżąco z dotyczącymi ich aspektami prawnymi. Kluczowe jest, żeby każdy uczestnik procesu dokładnie wiedział, co należy do jego obowiązków i z jakimi zagrożeniami i konsekwencjami musi się liczyć jeśli nie będzie przestrzegać zasad. Dotyczy to zarówno nadawcy, jak i osób odpowiedzialnych za transport czy obsługę w magazynie – mówi Sylwia Maliszewska.

Posiadanie odpowiedniej  wiedzy pozwala zadbać nie tylko o ciągłość i jakość łańcucha dostaw, ale także o bezpieczeństwo pracowników i o ochronę środowiska. A te coraz częściej wyciągane są na górę strategii biznesowych i CSR'owych firm prosperujących w branży chemicznej, a także operatorów logistycznych, deweloperów budujących magazyny czy agencji nieruchomości, którzy doradzają przy ich wynajmie albo nimi zarządzają.

Współpraca z doradcą ADR to współpraca, która się opłaca

Firmy z branży chemicznej należą do tej grupy firm, których sukces biznesowy w dużej mierze zależy od sprawnego transportu, logistyki i magazynowania. Dobra komunikacja pomiędzy wszystkimi uczestnikami procesu i dobrze sformatowana współpraca z profesjonalnymi doradcami ADR pozwalają w zgodzie z prawem wykonywać obowiązki nadawcy komuś innemu. Zdarzają się sytuacje, w których pomijany jest fakt, że uczestnikiem przewozu ADR jest nie tylko przewoźnik, ale także osoby pracujące w magazynie i zajmujące się pakowaniem, napełnianiem, załadunkiem i rozładunkiem. Od strony prawnej, będąc uczestnikiem przewozu należy wyznaczyć doradcę ADR. Za niespełnienie tego obowiązku ustawowego grozi karą w wysokości 5 tys. złotych. Doradczyni ds. bezpiecznego przewozu towarów niebezpiecznych zaznacza, że nieprzestrzeganie prawa i działania niezgodne z kodeksem dobrych praktyk mogą mieć wpływ nie tylko na bezpieczeństwo, ale grozi też karami finansowymi. Dotychczas to właśnie kary finansowe i ich wysokość były głównym problemem przewoźników. Zmiany w ustawie o transporcie drogowym z 2017 roku i  ustawie o przewozie towarów niebezpiecznych z 2019 roku zaostrzyły reguły gry poprzez nadanie wagi niektórym naruszeniom. Poziom popełnionych przewinień (najpoważniejsze, bardzo poważne i poważne) i częstotliwość ich występowania determinują tzw. dobrą reputację.  Już nie same kary finansowe, ale też utrata dobrej reputacji czekają na firmy nieprzestrzegające prawa i dobrych praktyk. Warto zaznaczyć, że dobra reputacja i wiarygodność to warunek prowadzenia firmy transportowej, a jej utrata może równać się konieczności zaprzestania świadczenia usług.

Magazynowanie - towary niebezpieczne

Jedną z najprężniej rozwijających się gałęzi gospodarki, która czerpie korzyści z coraz lepszej infrastruktury drogowej w Polsce, dobrze skomunikowanej z Europą jest branża budowlana i deweloperska. Koniunkturę wykorzystują w szczególności deweloperzy stawiający nowoczesne magazyny i centra logistyczne przystosowane do magazynowania towarów lub działalności produkcyjnej.

– W ostatnim czasie pojawia się coraz więcej produktów lub surowców klasyfikowanych jako niebezpieczne. W przypadku typowych operacji dedykowanych w całości obsłudze takich towarów, zdecydowanie najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest szyta na miarę powierzchnia magazynowo – produkcyjna czyli zaprojektowana dokładnie pod specyficzne potrzeby. W nieruchomościach przemysłowych nazywamy takie projekty BTS ( „build to suit” z opcją długoterminowego wynajmu od inwestora) lub BTO („build to own” czyli wybudowana nieruchomość przez dewelopera z opcją odkupu).

Niezależnie czy jest to firma produkcyjna czy operator logistyczny niezwykle ważne jest  dokładne zrozumienie specyficznych wymagań firm poszukujących magazynów do składowania towarów niebezpiecznych. Kluczowa jest rzetelna wiedza o składowanym towarze i jego specyficznych parametrach, która przekazywana jest przez dostawców w kartach charakterystyki. Poza tym niezbędne są precyzyjne informacje takie jak: łączna ilość towarów, ich waga, jednostka składowania czy rodzaj opakowania.

Wiedza uzyskana w ten sposób pozwala nam wyselekcjonować, zweryfikować i zaproponować odpowiednie rozwiązania spełniające nie tylko kryteria związane z planowanymi operacjami, ale przede wszystkim kryteria zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i obiektu. Dobra komunikacja, współpraca z Klientem, połączona z konsultacjami z praktykami czyli deweloperami przemysłowymi to klucz do wypracowania najlepszych rozwiązań.

Poza parametrami technicznymi i dostosowaniami tj.: podwyższona odporność ogniowa, klapy oddymiające, systemy tryskaczowe na każdym poziomie regałów stosuje się inne specyficzne rozwiązania odpowiednio zabezpieczające środowisko przed przeniknięciem towarów niebezpiecznych. Widziałem zrealizowane obiekty wyposażone w specjalne wanny zlokalizowane w części gdzie składowano towary niebezpieczne czy specjalnie izolowane studzienki ściekowe. W wypadku niekontrolowanego wycieku, substancje chemiczne czy zanieczyszczania będą mogły spływać do nich swobodnie czy być odprowadzane - komentuje Robert Pawłowski, dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Magazynowych i Logistycznych z agencji nieruchomości BNP Paribas Real Estate Poland.

Wniosek jest jeden, w przypadku towarów ADR zawsze jest istotne zaplanowanie bezpiecznego transportu, zapewnienie odpowiedniej nieruchomości i kompetentne prowadzenie operacji takich, jak na przykład kompletacja. Ekspert z BNP Paribas Real Estate dodaje, że część operatorów logistycznych i nie tylko, decyduje się na współpracę z doradcami w poszczególnych elementach procesu właśnie po to by zabezpieczyć odpowiednio interesy swoje i swoich Klientów..

Sprawdzana jest nie tylko infrastruktura, ale także systemy zarządzania, praktyki i procedury, które wykorzystuje się w obrocie materiałami niebezpiecznymi i chemicznymi. To o tyle ważne, że pozwala na budowanie i rozwijanie biznesu poprzez wspólne działania w zakresie bezpieczeństwa i podnoszenia jakości procesów. Współpraca z ekspertami takimi jak Sylwia Maliszewska, które na co dzień profesjonalnie doradzają w obszarze towarów ADR, w przypadku tak wymagających projektów jest nieoceniona – mówi Robert Pawłowski.

Download the file
Check this box if you want us to contact you about services we think may be of interest to you.
Image CAPTCHA

Administratorem podanych przez Panią/Pana danych osobowych jest BNP Paribas Real Estate Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie 00-844, ul. Grzybowska 78. Jeśli ma Pani/Pan jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas danych, czy praw jakie Pani/Panu w związku z tym przysługują, proszę o przesłanie maila na adres ochrona.danych@realestate.bnpapribas Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych następuje wyłącznie w celu udzielenia odpowiedzi na przesłane pytania lub w innych sprawach, w których Pani/Pan kontaktuje się z nami wykorzystując formularz kontaktowy. Podstawą prawną przetwarzania przez nas Pani/Pana danych osobowych jest prawnie uzasadniony interes Administratora, jakim jest właściwa obsługa naszych Klientów, w tym udzielanie odpowiedzi na kierowane do nas pytania (tj. art. 6 ust. 1 lit. f ogólnego rozporządzenia o ochronie danych). Ma Pani/Pan prawo żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, ograniczenia ich przetwarzania. Ma Pani/Pan prawo do zgłoszenia sprzeciwu. W celu realizacji jednego ze swoich praw skontaktuj się z nami korzystając z podanego wyżej adresu mailowego. Bezpieczeństwo Pani/Pana danych jest dla nas priorytetem, jeśli jednak uznasz, że przetwarzając dane naruszamy przepisy RODO, ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. https://data-privacy.realestate.bnpparibas/