W pierwszym kwartale roku, rynek nieruchomości handlowych rozwijał się w cieniu inflacji. Pojawiła się na nim znaczna ilość nowej podaży, zadebiutowały nowe marki, dawne warszawskie centrum handlowe Fort Wola otworzyło się w nowej odsłonie, a właściciele obiektów czerpali kolejne korzyści płynące z wdrażania zielonych rozwiązań zgodnych z ESG.
W I kw. 2023 r. sektor nieruchomości handlowych borykał się z wysoką inflacją, wpływającą na wszystkich uczestników rynku, tj.: właścicieli, najemców i kupujących. Sprzedaż detaliczna
w styczniu wzrosła o 0,1 p.p. w porównaniu do 2022 r., a w lutym spadła o 5 p.p. Polacy szukają oszczędności prawie w każdej kategorii zakupowej. Przykładowo, wydatki na zakupy spożywcze zanotowały r-d-r spadek o 4,6 p.p. Bardziej świadome zakupy z naciskiem na oszczędzanie dają dobry grunt do szybkiego rozwoju tak mniejszych formatów handlowych (parki handlowe/centra convenience), jak i marek dyskontowych. W maju debiut nad Wisłą zaliczy jedna z nich. Niemiecka sieć dyskontów Woolworth otworzy swój pierwszy sklep w Krakowie. Jedyną kategorią na którą Polacy wydali więcej niż przed rokiem były "tekstylia, odzież i obuwie", w której sprzedaż detaliczna zanotowała wzrost r-d-r o 9,9 p.p. Miało to najpewniej związek z wiosenną i letnią wymianą garderoby.
W I kw. 2023 r. zadebiutowały trzy nowe marki. Lush otworzył swój pierwszy sklep stacjonarny w Złotych Tarasach, Master Burger zainaugurował lokal w Blue City, a CentrumRowerowe.pl urządziło i otworzyło swój pierwszy stacjonarny sklep w centrum Okęcie Park. Wszystkie debiuty miały miejsce w Warszawie. – Po fuzji Orlenu i Lotosu, część stacji przejął węgierski koncern MOL, otwierając pierwszą stację pod swoim szyldem w lutym 2023 r. W kolejnych miesiącach sporo będzie się działo w kwestii debiutów i nowych otwarć. Zaplanowane są uruchomienia sklepów Woolworth, Butlers, Popeyes oraz pierwszych placówek Żabka Drive – mówi Klaudia Okoń, Starsza Konsultantka, Dział Business Intelligence Hub & Consultancy BNP Paribas Real Estate Poland.
Właściciele obiektów handlowych coraz częściej dostrzegają i mówią o korzyściach wynikających
z wdrażania "zielonych" rozwiązań opartych na zrównoważonym rozwoju i strategiach ESG. Dążenie do zerowej emisji CO2, poprawa wydajności energetycznej budynków i redukcja odpadów to kluczowe aspekty w realizacji środowiskowych celów. To jeden ze sposobów, w jakich centra handlowe chcą zapewnić sobie przewagę konkurencyjną, zarówno w oczach potencjalnych inwestorów, jak i najemców i konsumentów. Dodatkowo, promowanie ekologicznych środków transportu, takich jak ścieżki rowerowe czy stojaki, wpływa na świadomość i odpowiedzialność społeczną związaną z ochroną środowiska. Edukacja i zachęcanie do korzystania z takich rozwiązań stanowią istotny element w strategiach komunikacyjnych oraz marketingowych coraz większej liczby właścicieli nieruchomości, a także zarządców i samych najemców.
Stare po nowemu
W I kwartale 2023 r. warszawski rynek handlowy po 6-letniej przerwie powitał odświeżone centrum handlowe Fort Wola. Nowy właściciel Mayland przeprowadził gruntowną modernizację, dostosowując obiekt do współczesnych potrzeb. – Niedobór działek zmusza deweloperów do zainteresowania się starszymi obiektami. Coraz częściej będziemy obserwować, jak centra handlowe I generacji albo inne zamknięte obiekty po transformacji będą wracać na rynek. Dobrze zaplanowane i policzone strategie zmian odegrają kluczową rolę w powodzeniu tego typu przedsięwzięć – mówi Fabrice Paumelle, Dyrektor Działu Powierzchni Handlowych w BNP Paribas Real Estate Poland. Przykładem powrotu na rynek handlowy są obiekty po hipermarketach Tesco, które zostały przebudowane i ponownie otwarte. W 2023 r. centrum handlowe Sukcesja w Łodzi również powróci na rynek po dwuletniej przerwie, niczym Feniks z popiołów.
W pierwszym kwartale w trakcie budowy było kilka obiektów handlowych, w tym trzy znaczące, które wzbogacą polski rynek w niedalekiej przyszłości. Pierwszym z nich jest Sukcesja w Łodzi, która przechodzi gruntowną przebudowę, realizację tego projektu prowadzi Amush Investment Group, a otwarcie planowane jest na III kwartał 2023 r. Drugim obiektem jest Koszalin Power Center, którego powierzchnia wyniesie 38 000 m kw. Inwestycję realizuje Karuzela Holding, a oddanie do użytku planowane jest na I kwartał 2024 r. Trzeci obiekt to Karuzela Biała Podlaska – z powierzchnią 28 000 m kw. – również realizowany przez Karuzela Holding. Otwarcie tego centrum handlowego przewidziane jest na III kwartał 2023 r.
Przejęcia i ekspansje
W I kw. 2023 roku Sportsdirect.com Poland ogłosiło przejęcie sieci sklepów GoSport, podczas gdy ukraiński inwestor EpicentrK zaangażował się w Intersport Polska. W tym samym czasie, Benefit Systems poinformowało o zakupie 16 klubów należących do sieci Calypso Fitness. Równocześnie, rok po debiucie na polskim rynku, sieć drogerii dm przyspiesza z ekspansją, planując do końca 2023 roku otworzyć łącznie około 25 drogerii. Istotnym wydarzeniem było też wprowadzenie sprzedaży online w Stokrotce. Będzie dostępna w ponad 70 lokalizacjach. Na horyzoncie widać także otwarcie Galerii Bawełnianka w Bełchatowie, która pomimo wybudowania w 2012 r. w nigdy nie została otwarta.